Velkommen til vores kursusportal

Praktisk information til ledige

Værd at vide om kurser til ledige

Som ledig har du ret til uddannelse, men hvad er det helt præcis du har af muligheder, hvordan kommer du i gang og hvor skal du starte? Alt dette kan du blive klogere på her.

Preben_grundlæggende-lederuddannelse2023-kvadrat
Mohamad-Saad_med-computer_2022
Step by step

Sådan tilmelder du dig 6 ugers jobrettet uddannelse

• 1.
    Tal med din a-kasse og dit jobcenter
    Som ledig har du ret til at tage på 6 ugers jobrettet uddannelse. Tal med din a-kasse og jobcenter om dine muligheder.
  • 2.
    Tilmeld dig et kursus
    Tilmeld et af vores kurser fra den nationale positivliste. Når du tilmelder dig hos os, opretter vi en formular (AR237), som vi sender retur til dig via digital post.
  • 3.
    Udfyld AR237 formular
    Du skal udfylde forsiden af formular AR237 og sende videre til din a-kasse.
  • 4.
    Godkendelse af din formular
    Din a-kasse og dit jobcenter godkender hver især din ansøgning om at tage 6 ugers jobrettet uddannelse. Når både jobcentret og a-kassen har godkendt, modtager du en endelig godkendelse og en indkaldelse fra os via digital post.
FAQ om ledig og efteruddannelse
Hvilke muligheder har du som ledig?
Få svar på dine spørgsmål omkring uddannelse og kurser som ledig. Vi har her samlet en række spørgsmål og svar til dig omkring ledighed og uddannelse.
Hvad er 6 ugers jobrettet uddannelse?arrow

Som ledig dagpengemodtager har du ret til at tage 6 uger jobrettet uddannelse betalt af din a-kasse.

Når du skal vælge hvilke kurser og uddannelse, der skal være en del af dine 6 ugers uddannelse, skal du vælge mellem kurser på den nationale positivliste. På TietgenSkolen har 15 forskellige kursuspakker og endnu flere kurser, der alle ligger på den nationale positivliste.

Hvornår har du ret til 6 ugers jobrettet uddannelse?arrow

Du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse efter 5 ugers ledighed og hvis du er faglært/ufaglært eller har en kortere videregående uddannelse. Det betyder, at du først kan begynde din godkendte jobrettede uddannelse efter du sammenlagt har været ledig i 5 uger. Du kan godt søge a-kassen om jobrettet uddannelse inden 5 uger, men altså først opstarte uddannelsen når du har passeret 5 ugers ledighed.

Hvem kan få 6 ugers jobrettet uddannelse betalt af a-kassen?arrow

Du kan få 6 ugers jobrettet uddannelse betalt af din a-kasse, hvis du dagpengemodtager med følgende uddannelse:

• Ufaglært
  • Faglært
  • Har en kortere videregående uddannelse
Hvilke uddannelser kan du tage på dagpenge?arrow

Som ledig dagpengemodtager har du mulighed for at tage en erhvervsuddannelse med uddannelsesløft.

For at kunne ansøge dit jobcenter om uddannelsesløft skal du:

• være fyldt 30 år
  • være ufaglært eller have en forældet uddannelse, som du ikke har brugt i 5 år

På TietgenSkolen tilbyder vi uddannelsesløft til alle vores uddannelser inden for kontor, handel eller salg. Læs mere om uddannelserne og de forskellige områder her.

Hvilke erhvervsuddannelser kan du tage med 110% dagpenge?arrow

På TietgenSkolen kan du tage disse erhvervsuddannelser med 110% dagpenge:

• Kontor med specialet økonomi *
  • Handel med specialet indkøb *
  • Kontor med specialet offentlig administration 110 %
  • Handel med specialet logistik 110 %
  • Digital handel 110 %
  • Detail med specialet digital handel 110 %
  • Detail med specialet convenience 110 %

*) På disse to uddannelser er du garanteret en elevplads i TietgenSkolen Elevpladscenter efter dit grundforløb.

Kontakt vores vejledere, hvis du har spørgsmål til dagpengesatserne.

Hvad er den landsdækkende positivliste?arrow

Er du ledig, og godkendt til 6 ugers jobrettet uddannelse, skal du vælge kurser/uddannelser på den landsdækkende positivliste. Positivlisten afgrænser, hvilke kurser, du kan tage under 6 ugers jobrettet uddannelse. Kort sagt: findes dit kursus på den landsdækkende positivliste, kan du med stor sandsynlighed tage det som 6 ugers jobrettet.

Den landsdækkende positivliste kaldes også for den nationale positivliste.

Couple dating in coffee shop

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv opdateret på de nyeste kurser. Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, vil du modtage regelmæssige opdateringer om efteruddannelse og kurser direkte i din indbakke. Du behøver ikke at bekymre dig om at tjekke forskellige hjemmesider eller sociale medieprofiler for at holde dig opdateret. Det klarer vi for dig!